Valkyrian
Brünnhilde kan endast väckas av en hjälte som är friare än en gud och inte räds Wotans spjut.
Valkyrian är den andra operan i Nibelungens Ring. Opera i tre akter. Wotan fortsätter sin jakt på Ringen. Han har avlat två barn med en dödlig kvinna; Siegmund och Sieglinde. Hans avsikt är att få Siegmund att röva ringen från Fafner. Med urmodern/jordgudinnan Erda har han också avlat åtta döttrar - sina Valkyrior. Från denna hemliga armé tänker han hämta kraft och inte minst från sin älsklingsdotter Brünnhilde.
Valkyrians första akt, med kärleksscenen mellan Siegmund och Sieglinde med bl.a Winterstürme wichen dem Wonnemond är troligen den mest lyriska akten bland Wagners alla operor. Sista aktens Valkyrieritt och slutscenen; Leb wohl, du kühnes, herrliches Kind med eldmusiken är dända och älskade klassiker. Slutscenen finns också som rent instrumentalt stycke.
Valkyrian ges på tyska. Textmaskin med svensk text.
Handling
Akt 1
På flykt undan fiender kommer Siegmund till Sieglindes hus. När Sieglinde ger honom ett glas vatten möts deras ögon. De känner omedelbart en stor samhörighet och kärlek, utan att veta vem den andre är. Hunding, Sieglindes make anländer. Sieglinde anar allteftersom Siegmund berättar sin historia, att han är hennes förlorade tvillingbror. Hunding däremot, förstår snart att Siegmund är den man som med våld blandat sig i hans släkts affärer. Siegmund får stanna över natten, som gästfriheten kräver, men när morgonen gryr ska de mötas i strid. Siegmund ropar i förtvivlan på sin far som lovat honom ett svärd i nödens stund. Sieglinde som bedövat Hunding med en dryck, kommer in till honom och berättar för honom att en främmande man har stuckit in ett mäktigt svärd i den ask som växer genom huset. Ingen har ännu lyckats dra ut det. De förstår att denne man är deras far Wälse och att svärdet är ämnat för Siegmund. De båda syskonens kärlek till varandra är så stor att den kalla natten förvandlas till vår. Siegmund drar svärdet ur askens stam och döper det till Notung. De flyr därifrån.
Akt 2
Wotan, som också är Wälse, Siegmunds och Sieglindes far, skickar ut valkyrian Brünnhilde till strid för att fälla Hunding och ge segern åt Siegmund.
Fricka hans hustru och äktenskapets gudinna stormar in. Hon är rasande över kärleken mellan tvillingparet. Wotan förklarar att hon istället bör välsigna deras kärlek. Siegmund är dessutom den frie hjälten som kan tilltvinga sig maktens ring från jätten Fafner. Den ring som Wotan inte själv kan ta eftersom han är bunden av fördrag. Fricka får den bestörte Wotan att inse att Siegmund inte är fri. Han är bara ett instrument i Wotans stora plan att erövra ringen tillbaka. Siegmund duger därför inte till att utföra dådet. Wotan inser i hur snärjd han är av sina fördrag och lovar Fricka att beröva Siegmund segern. Brünnhilde, som är Wotans älsklingsdotter tillsammans med urmodern Erda, får sin far att öppna sig för henne. Han berättar om ringen, kampen om världsherraväldet med Alberich och den fruktan och sorg han känner. Ändå befaller han Brünnhilde att ge Hunding segern i den kommande striden. Brünnhilde försöker förmå Wotan att ändra sig men han är obeveklig. Siegmund, hans son måste dö. Siegmund och Brünnhilde är på flykt i skogen. Utmattad och förtvivlad faller Sieglinde i sömn. Då träder Brünnhilde fram och kallar Siegmund till Valhall. Siegmund vägrar att följa henne. Han väljer hellre döden i Hel tillsammans med Sieglinde än att skiljas från henne i Valhall. Brünnhilde drabbas av deras oändliga kärlek. Hon beslutar sig för att ge Siegmund segern i strid mot Wotans vilja. När kampen ska utkämpas ingriper Wotan och splittrar Siegmunds segersvärd Notung, med sitt spjut. Brünnhilde samlar ihop bitarna av svärdet och flyr med Sieglinde.
Wotan beger sig ut på jakt efter sin dotter som svikit honom.
Akt 3
Valkyriorna, Brünnhildes systrar, samlas på ett berg för att föra fallna hjältar till Valhall. Brünnhilde kommer ridande på sin häst Grane, som av ren utmattning störtar till marken. Brünnhilde är på flykt undan den vredgade Wotan och vill försöka rädda Sieglinde. Valkyriorna är skrämda av Brünnhildes vägran att lyda Wotan och vågar inte hjälpa henne. Sieglinde är förtvivlad och vill inte längre leva nu när hon förlorat Siegmund. Brünnhilde avslöjar att Sieglinde bär på Siegmunds son och ger henne spillrorna av Notung. Lycklig över det barn hon ska föda och som ska heta Siegfried flyr hon till den skog där Fafner ruvar på skatten och ringen. Wotan anländer i vrede. Valkyriorna försöker gömma henne men till slut träder hon fram för att få sitt straff. Wotan dömer henne till att förlora sin gudomlighet och försänka henne i sömn. Den förste bäste man som passerar hennes väg ska väcka henne och ta henne som hustru. Hon ska sitta vid härden och spinna, till spott och spe för alla. Valkyriorna flyr och lämnar Brünnhilde ensam med sin far.
Brünnhilde försöker förstå vad hon gjort fel då hon bara handlat i kärlek Hon har ju följt det som hon ser var Wotans innersta vilja. Wotan förklarar att hon smitit från det uppdrag som han i förtvivlan ändå var tvingad att göra. Brünnhilde kämpar för sitt liv och sin heder. Till slut ger Wotan i kärlek till sin dotter, ett annat slags straff. Runt den sovande ska en eld tändas som skydd. Bara den allra modigaste hjälten, friare än guden själv, kan tränga sig genom elden och väcka sin brud.
Karaktärer
Halvgudar
Siegmund, tenor
Sieglinde, sopran
De är barn till Wotan(Wälse) och har avlats med en vanlig, dödlig kvinna.
Gudar
Wotan, huvudguden, bas
Fricka, Wotans fru och äktenskapets gudinna, mezzosopran
Valkyriorna
Brünnhilde, Wotans älsklingsdotter, sopran
Waltraute
Ortlinde
Helmwige
Gerhilde
Siegrune
Schwertleite
Rossweisse
Grimgerde
Valkyriorna är döttrar till Wotan och gudinnan Erda (urmodern/jordgudinnan).
De är Wotans hemliga armé med uppgift att hämta slagna hjältar och föra dem till Valhall.
Människa
Hunding, Sieglindes man, bas
Bakgrund
Rickard Wagner skrev librettot till Nibelungens ring runt 1850. Musiken till Valkyrian var klart 1855.
Uruppförande av Valkyrian: 26 juni 1870 på Hovteatern i München.
Första uppförande i Sverige: 7 november 1895 på Kungliga Teatern i Stockholm.
fakta
- Genre
- Opera
- Spelperiod
- 20 Apr-10 Jul
- Scen
- Stora scenen
- Längd
- 4 h 40 min
- Paus
- 2 paus á 30 min
- Pris
- Ring 2500 kr, enstaka 750 kr
medverkande
Urban Malmberg är utbildad på Operahögskolan i Stockholm och studerade för Helge Brilioth, Hugo Hasslo och Erik Saedén. Mellan 1983 och 1997 var han knuten till operahuset i Hamburg, där han framträdde i en lång rad roller, såsom Masetto och Leporello i Don Giovanni, Guglielmo i Così fan tutte, Figaro i Barberaren i Sevilla, Malatesta i Don Pasquale, Kothner i Mästersångarna, Schaunard och Marcello i La Bohème och Harlekin i Ariadne på Naxos.
Mezzosopranen Ivonne Fuchs tog examen från Masterutbildningen på Operahögskolan i Stockholm i början av 2010. Hon har även studerat vid Hochschule für Musik i Detmold och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och tar alltjämt regelbundet lektioner för Christa Ludwig.
Jan har sedan debuten i Pelleas och Melisande på Kungliga Operan gästat alla landets operahus bland annat som Don Jose, Hoffman, Tom Rakewell, Parsifal och Siegmund. 2010 sjöng Jan Siegmund i Valkyrian i Wermland Operas uppsättning av Wagners Ringen.
Susanna Levonen är född i Tammerfors, Finland, och fick sin utbildning vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Sibelius-Akademien i Helsingfors samt vid Musikhögskolan i Göteborg där hon 1999 avslutade sina studier med Solistdiplom. Samma år debuterade Susanna med Göteborgs Symfoniker i Mahlers Kindertotenlieder under ledning av Manfred Honeck.
Anneli Lindfors, sopran från Stockholm. Avslutade sin masterutbildning vid Operahögskolan i Stockholm juni 2010. Hon är även utbildad sångpedagog vid Musikhögskolan Ingesund. Bland de roller hon gjorde under sin tid på Operahögskolan kan nämnas Marie i Wozzeck, Donna Elvira ur Don Giovanni samt Tosca. I föreställningen VOX på Norrlandsoperan regisserad och koreograferad av Carina Reich och Bogdan Szyber sjöng hon scener ur La Forza del Destino som Leonora och Marie i Wozzeck.
Michael Schmidberger var efter studier på Operahögskolan i Göteborg anställd vid Operan i Dortmund 1998- 2000. Därefter har han framträtt på Göteborgsoperan, Wermland Operan, Vadstena Akademien, Folkoperan, Opera på Skäret, Kungliga Operan i Stockholm mm.
AnnLouice är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan och Operahögskolan i Stockholm.
Den svenska sopranen Natalie Hernborg , född och uppvuxen i Stockholm började sin musikaliska bana med pianolektioner vid sex års ålder. Hon fick sin operautbildning vid Högskolan för scen och musik i Göteborg vilken avslutades med en Masters-examen 2008.
Anneli Lindfors, sopran från Stockholm. Avslutade sin masterutbildning vid Operahögskolan i Stockholm juni 2010. Hon är även utbildad sångpedagog vid Musikhögskolan Ingesund. Bland de roller hon gjorde under sin tid på Operahögskolan kan nämnas Marie i Wozzeck, Donna Elvira ur Don Giovanni samt Tosca. I föreställningen VOX på Norrlandsoperan regisserad och koreograferad av Carina Reich och Bogdan Szyber sjöng hon scener ur La Forza del Destino som Leonora och Marie i Wozzeck.
Efter sin examen från Operahögskolan i Göteborg och sin debut på Oslooperan anställdes Anne Bolstad på Wermland Opera 1983. Hon har även haft en stor karriär utanför Karlstad och Sverige. Under sitt yrkesverksamma liv har hon sjungit drygt 80 roller och har fått priser för bland annat Jenufa, Salome, Testamentet och Marskalkinnan i Rosenkavaljeren.
En Rosina med glimten i ögat som imponerar med virvlande kaskader av snabba koloraturer men även en spjuveraktig Cherubin eller en sorgtyngd Emilia. Astrid Robillard är en ung, lovande mezzosopran som under våren avslutar sina studier på Operahögskolan i Stockholm.
Den norska mezzosopranen Jeanette Goldstein studerar på Operahögskolan i Stockholm, med Lena Hellström-Färnlöf som sångpedagog. Hon har en Bachelors Degree i klassisk sång från Norges Musikhögskola, där hon studerade för professor Svein Bjørkøy.
Mezzosopranen Ivonne Fuchs tog examen från Masterutbildningen på Operahögskolan i Stockholm i början av 2010. Hon har även studerat vid Hochschule für Musik i Detmold och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och tar alltjämt regelbundet lektioner för Christa Ludwig.
Maria Streijffert fick sin utbildning vid Musikhögskolan i Malmö och vid Operahögskolan i Stockholm. Bland hennes operaroller märks Hippolyta i En midsommarnattsdröm vid Malmö Opera och Musikteater, Penelope i Odysseus återkomst vid the Swedish Baroque Festival i Malmö, Arnalta i Poppeas kröning med Stephen Stubbs, Erin Headly och Ensemble Tragicomedia i Malmö, Theodorine i Offenbachs Tulipatanön på NorrlandsOperan och Andra Magd i Elektra på Kungliga Operan i Stockholm.