Rhenguldet
Dvärgen Alberich avsäger sig kärleken och rövar skatten, som han smider till Maktens ring.
Här börjar den hissnande historien om Ringen som tänder allas girighet och begär. Rhenguldet är den första delen i Nibelungens Ring. Den består av fyra scener och spelas utan paus.
Rhenguldet ges på tyska. Textmaskin med svensk text.
Handling
Scen 1
Rhendöttrarna vaktar guldet som vilar i Rhen. Dvärgen Alberich dyker upp vid flodbädden för att leka och älska med det tre döttrarna. Men de retas bara med honom. Han är ful och klumpig och de lämnar honom ratad och förnedrad. Av solens strålar väcks plötsligt guldet till liv, dess glans sprider sig genom vattnet. Aningslöst förklarar Rhendöttrarna för Alberich, att bara den som avsäger sig kärleken kan röva guldet från floden och smida en ring som ger världsherravälde. I vrede över att döttrarna avvisat och förnedrat honom förbannar Alberich kärleken. Han sliter guldet ur floden och beger sig ner till Nibelheim för att smida ringen.
Scen 2
Guden Wotan och hans hustru Fricka slumrar högt uppe på ett berg. Fricka vaknar och ser förskräckt att en borg, Valhall har blivit byggd av jättarna Fasolt och Fafner åt gudarna. Hon väcker Wotan och anklagar honom. Fricka vet att som betalning till jättarna har Wotan lova bort Freja, hennes egen syster. Freja vakar över de gyllene äpplen som ger gudarna evig ungdom. Fasolt och Fafner kommer för att hämta Freja. Gudarna Froh och Donner försöker hindra dem, men avtalet mellan Wotan och jättarna är inskrivet i runor på Wotans spjut. Han är bunden av det. Som en sista åtgärd har Wotan därför kallat på Loge, eldens gud, för att slippa betala jättarna med Freja. Loge förklarar för gudarna att uppdraget är omöjligt. Han har sökt överallt men inte funnit någon man som för pengar avstår från en kvinnas kärlek. Men han berättar också om Alberich, som har rövat guldet och smitt ringen. Han uppmanar Wotan att stjäla ringen från Alberich för att ge den tillbaka till Rhendöttrarna. Samtliga gudar inklusive jättarna blir intresserade av guldet och ringen. Fasolt och Fafner drar iväg med Freja som gisslan. Har Wotan guldet när de kommer tillbaka så ger de Freja fri. Wotan och Loge beger sig ner till Alberich, medan de övriga gudarna sakta börjat förtvina. De kan ju inte längre äta av Frejas äpplen..
Scen 3
Nere i jordens inre, Nibelheim, har Alberich förslavat dvärgarna. De arbetar i gruvorna och smider guldet under tvång av den ring som Alberich lyckats göra. Mime, Alberichs bror, har dessutom smitt Tarnhelm – en hjälm med magiska krafter. Loge och Wotan anländer och ser snart att Alberich är ett fruktansvärt hot mot världen och gudarnas välde. I kraft av härskarringen tänker Alberich förslava världen och få den att precis som han gjort, avsäga sig kärleken. Wotan är fruktansvärt provocerad av Alberichs arrogans. Men den listige Loges förmår Alberich, att med hjälp av Tarnhelm förvandla sig till en groda. Wotan fångar honom och för honom upp till jordytan.
Scen 4
Den bundne Alberich tvingas av Wotan att lämna ifrån sig sina skatter. Även Tarnhelm. Till sist sliter Wotan av honom ringen. Medan Wotan sätter ringen på sitt finger, förbannar Alberich den. Den som bär den ska drabbas av ångest och sorg, de som inte har den kommer ständigt längta efter den. Ringen kommer bringa ond bråd död över den som äger den. Jättarna kommer nu för att hämta betalningen. Fasolt som är förälskad i Freja begär att hon helt ska täckas med guld så att han slipper se henne. Men guldet räcker inte riktigt. Genom en lite springa ser Fasolt Frejas ljuvliga blick. Fafner kräver att Wotan också ger ifrån sig ringen. Wotan vägrar. Ur jorden reser sig då Erda, urmodern. Hon siar om gudarnas skymning, ragnarök, och kräver att Wotan avstår från ringen. Wotan blir upprörd och vill veta mer men Erda försvinner. Till slut avstår han ändå ringen. Freja är fri, men jättarna kämpar om guldet. För att få ringen dödar Fafner sin bror. Alberichs förbannelse har redan fått sin verkan. Donner skingrar de gråa dunsterna och Froh slår en regnbåge som leder upp till det nybyggda Valhall. Medan gudarna skrattande beger sig in i borgen, sjunger Rhendöttrarna sin klagan över det förlorade guldet.
Karaktärer
Gudar:
Wotan, baryton
Fricka, mezzosopran
Freia, sopran
Loge, tenor
Froh, tenor
Donner, baryton
Erda, alt
Nibelungdvärgar:
Alberich, baryton
Mime, tenor
Jättar:
Fasolt, bas/baryton
Fafner, bas
Rhendöttrar:
Woglinde, sopran
Wellgunde, sopran
Flosshilde, mezzosopran
Bakgrund
Richard Wagner skrev librettot till Nibelungens ring runt 1850. Musiken till Rhenguldet var klar 1854
Uruppförande av Rhenguldet: 22 september 1869 på Hovteatern i München
Första uppförande i Sverige: 1 oktober 1901 på Kungliga Teatern i Stockholm
fakta
- Genre
- Opera
- Spelperiod
- 18 Apr- 7 Jul
- Scen
- Stora scenen
- Längd
- 2 h 35 min
- Paus
- Ingen paus
- Pris
- Ring 2500 kr, enstaka 750 kr
medverkande
Fredrik Zetterström har varit engagerad vid flertalet skandinaviska operahus såsom Drottningholms Slottsteater, Malmö Opera och Musikteater, GöteborgsOperan, Folkoperan, Det Kongelige Teater i Köpenhamn, Norrlandsoperan, Wermland Opera och Trönderoperan i Trondheim. Han har även uppträtt vid Brooklyn Academy of Music i New York och Chicago Opera Theater. Fredrik Zetterströms stora vokala omfång har gjort honom till en framstående och uppskattad uttolkare av nya vokalverk. Han har medverkat vid flera uruppföranden i verk skrivna av Daniel Börtz, Thomas Jennefelt, Sven-David Sandström, Knut Nystedt Karin Rehnqvist och Lars Ekström.
Mezzosopranen Ivonne Fuchs tog examen från Masterutbildningen på Operahögskolan i Stockholm i början av 2010. Hon har även studerat vid Hochschule für Musik i Detmold och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och tar alltjämt regelbundet lektioner för Christa Ludwig.
Efter sin examen från Operahögskolan i Göteborg och sin debut på Oslooperan anställdes Anne Bolstad på Wermland Opera 1983. Hon har även haft en stor karriär utanför Karlstad och Sverige. Under sitt yrkesverksamma liv har hon sjungit drygt 80 roller och har fått priser för bland annat Jenufa, Salome, Testamentet och Marskalkinnan i Rosenkavaljeren.
Under de senaste åren har Anders Larsson sjungit Hertigen i Lucretzia Borgia, Fritz Pierrot i Die tote Stadt och medverkat i Wermland Operas Trilogin som Greven i Figaros Bröllop. Här har han även sjungit Papageno i Trollflöjten samt Wagnerrollerna Donner och Gunther i den kritikerrosade produktion av Nibelungens Ring. Dessutom har han sjungit Amfortas i Parsifal på Malmö Opera och Wotan i Rhenguldet på Dalhalla. Våren 2014 kunde Anders ses i rollen som Der Heerrufer i Lohengrin vid Teatro Real i Madrid.
Kaj Hagstrand inledde sin operakarriär som korist på Wermland Opera. Han sjöng som korist i Kavaljererna på Ekeby, Den Flygande Holländaren, Jenufa, Andréa Chenier och Tosca. Han medverkade även i musikalerna Les Misérables (student Combeferre) och Elisabeth (Graf Andrassy).
Andreas är basbaryton. Våren 2010 avslutade han sin masterutbildning vid Operahögskolan i Stockholm. Förutom sin utbildning vid Operahögskolan har Andreas även studerat komposition och dirigering.
Johan Schinkler är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm och har sedan dess etablerat sig som en av de mest eftertraktade basarna i Sverige.
Marcus Jupither tillhör en av Sveriges mest anlitade sångare de senaste femton åren med ett 60-tal roller på repertoaren.
Han är född och uppvuxen i Stockholm som son till operasångaren Rolf Jupither vilket innebar att han tidigt kom i kontakt och blev fängslad av operakonsten. Hans första operaerfarenhet var som En Trojansk krigare i Mozarts Idomeneo under ledning av Arnold Östman på Drottningholms Slottsteater som kort därefter följdes av rollen som Caliban i Purcells Stormen vid Vadstena Akademien 1992.
Jonas Durán är född i Las Palmas, Gran Canaria. Han är utbildad vid Operahögskolan i Göteborg och vid Royal College of Music i London. Jonas har vunnit Jyväskylä International Singing Competition för Tenorer i Jyväskylä, Finland, samt varit finalist i Clonter Opera Prize och Gösta Winbergh Award.
Rickard Söderberg studerade vid OperaAkademiet i Köpenhamn, där hans lärare var Kirsten Buhl Möller, Tonny Landy, Anthony Rolfe Johnsson och Fiona McSherry. Han har även deltagit i master classes för bland andra Birgit Nilsson. Redan under sin studietid framträdde han i roller som Don Ottavio i Don Giovanni och Egeo i Cavallis Giasone.
Maria Streijffert fick sin utbildning vid Musikhögskolan i Malmö och vid Operahögskolan i Stockholm. Bland hennes operaroller märks Hippolyta i En midsommarnattsdröm vid Malmö Opera och Musikteater, Penelope i Odysseus återkomst vid the Swedish Baroque Festival i Malmö, Arnalta i Poppeas kröning med Stephen Stubbs, Erin Headly och Ensemble Tragicomedia i Malmö, Theodorine i Offenbachs Tulipatanön på NorrlandsOperan och Andra Magd i Elektra på Kungliga Operan i Stockholm.
Den svenska sopranen Natalie Hernborg , född och uppvuxen i Stockholm började sin musikaliska bana med pianolektioner vid sex års ålder. Hon fick sin operautbildning vid Högskolan för scen och musik i Göteborg vilken avslutades med en Masters-examen 2008.
Anneli Lindfors, sopran från Stockholm. Avslutade sin masterutbildning vid Operahögskolan i Stockholm juni 2010. Hon är även utbildad sångpedagog vid Musikhögskolan Ingesund. Bland de roller hon gjorde under sin tid på Operahögskolan kan nämnas Marie i Wozzeck, Donna Elvira ur Don Giovanni samt Tosca. I föreställningen VOX på Norrlandsoperan regisserad och koreograferad av Carina Reich och Bogdan Szyber sjöng hon scener ur La Forza del Destino som Leonora och Marie i Wozzeck.
Den norska mezzosopranen Jeanette Goldstein studerar på Operahögskolan i Stockholm, med Lena Hellström-Färnlöf som sångpedagog. Hon har en Bachelors Degree i klassisk sång från Norges Musikhögskola, där hon studerade för professor Svein Bjørkøy.