I Masnadieri
Opera i konsertant framförande den 28 september på Stora scenen!
Masnadieri (Rövarna) är en opera i fyra akter tonsatt av Giuseppe Verdi till ett italienskt libretto som bygger på Friedrich von Schillers Die Räuber.Operan uruppfördes på Her Majesty's Theatre i London 22 juli 1847. Rollen Amalia var skriven för, samt uruppfördes i London av, den svenska sångerskan Jenny Lind. Wermland Opera kommer att ge några utdrag ur operan med bland andra solsterna Anna-Maria Krawe, Johan Schinkler, Jonas Durán och Fredrik Helgesson samt en herrkör. Wermland Operas orkester spelar under ledning av Martin Andersson.
Handling
Greve Massimiliano har två söner; Carlo och Francesco. Carlo tvingas bryta med sin far på grund av sin svartsjuke broders intriger: Carlo träffar ett gäng stråtrövare och blir en av dem. Men livet bland de utstötta gör honom besviken. Francesco förhindrar att Carlo och hans far försonas genom att skicka förfalskade brev och vilseledande information. Francesco lyckas få greve Massimiliano och Amalia, Carlos älskade, att tro att Carlo är död och att han på sin dödsbädd har uttryckt en önskan om att Amalia ska gifta sig med Francesco. Amalia flyr undan äktenskapet och tar sin tillflykt till de böhmiska skogarna. Francesco låter fängsla fadern och tar fadersarvet i besittning. När Carlo äntligen genomskådar broderns intriger är det för sent; fadern har förlorat förståndet och är dödligt sjuk och själv är Carlo knuten till rövarbandet genom en ed. För att bespara Amalia ett liv i vanära, tar han livet av henne. Själv beger sig Carlo iväg för att söka döden.
Program
Nr 2 Aria
Carlos studentvänner föreslår att de ska bilda ett rövarband, med Carlo som ledare, som en reaktion mot de orättvisor de ser runt sig i samhället. Trots sin starka hemlängtan accepterar han detta efter att ha blivit orättvist skarpt avvisad i ett brev från sin far
Nr 4 Aria
Amalia betraktar ömsint den sovande Massimiliano och inser att hon trots sin saknad av Carlo och sitt lidande i hemmet inte kan lasta honom för sina kval.
Nr 5 Duett
Massimiliano har drömt om sin älskade son Carlo. Vaknar upp, känner skuld gentemot Amalia och sorg över att inte ha Carlo hos sig i sitt livs slutskede.
Kvartett – Final akt I
Enligt Francescos plan får den förklädde Arminio berätta om de sista orden från den, på slagfältet döende Carlo. Denna lögn får sin önskvärda effekt i och med att Massimiliano svimmar (dör?) och Francesco tillägger att Carlos sista önskan var att han ville lämna över sin älskade Amalia att bli Francescos maka.
Preludio
Nr 7 Duett
Amalia har via son hemlige beundrare Arminio, fått veta att varken Massimiliano eller Carlo är döda. Det ger henne styrka i sitt kärlekslösa äktenskap med Francesco. Han fäörsöker att beveka henne, såväl med böner som med våld. Amalia får dock tag på Francescos kniv och han flyr undan.
Nr 8 Final akt II
I en skog utanför Prag firar rövarna att Rolla nätt och jämnt undsluppit galgen och lagens långa arm. Det dröjer dock ej länge innan de är omringade och nya bataljer väntar…
Nr 9 Duett
Carlo har bestämt att inkognito utforska sina gamla hemtrakter. Han träffar av en slump den nedbrutna Amalia som först, skrämd av hotfull rövarsång i fjärran, inte känner igen honom. Hon berättar om intrigerna mot honom som skett på hemmaplan. De förenas, men han berättar inte om sitt rövarliv.
Nr 10 Kör
Rövarna njuter av sitt liv i rebellisk frihet.
Nr 11 Final akt III
Carlo hör någon komma och gömd iakttar han en person som lämnar mat utanför en fängelsehåla. Ovetande om varandras identiteter hoppar Carlo fram och skrämmer iväg Arminio. Utsläppt ur hålan berättar Massimiliano om hur han överlevde komplotten och blev inlåst av Francesco. Ursinnig (och icke igenkänd av fadern!) svär Carlo att hämnas på brodern med hela sitt rövarband.
Nr 14 Duett
Carlo har åter sökt upp Massimiliano som är helt uppfylld av samvetskval gentemot sina båda söner. Fotfarande inkognito ber Carlo om en ”faderligt välsignande” kyss.
Nr 15 Final Akt IV
Rövarna har misslyckats fånga Francesco och till allas förvåning är Carlo lättad däröver. Däremot har en flicka infångats. Det visar sig vara Amalia som härmed får veta Carlos verkliga samröre med rövarna. Under högljudda kval över allt ”han har orsakat”, även under påtryckningar från rövarbandet vilka påminner honom om trohetseden han svurit, bestämmer Carlo att ”rädda” Amalia från ett liv i skam genom att döda henne. Han överlämnar sig själv till rättvisan för att ta sitt straff om det så innebär döden.
fakta
- Genre
- Concert
- Spelperiod
- 28 Sep
- Scen
- Stora scenen
- Längd
- 75 min
- Paus
- Ingen paus
- Pris
- 250 kr
Medverkande
Johan Schinkler är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm och har sedan dess etablerat sig som en av de mest eftertraktade basarna i Sverige.
Jonas Durán är född i Las Palmas, Gran Canaria. Han är utbildad vid Operahögskolan i Göteborg och vid Royal College of Music i London. Jonas har vunnit Jyväskylä International Singing Competition för Tenorer i Jyväskylä, Finland, samt varit finalist i Clonter Opera Prize och Gösta Winbergh Award.
Fredrik Helgesson är utbildad på Ingesunds folkhögskola på musiklinjen och därefter på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Efter flera år på Musikhögskolan flyttade Fredrik till Ungern för att studera ”Bel canto”.
Anna-Maria Krawe är sopran och debuterade på Wermland Opera i Menottis En smärre skandal 2003. Sedan dess har hon sjungit både opera- och musikalroller samt medverkat som solist vid många orkesterkonserter.
Ingemar Andersson är utbildad vid Musikhögskolan i Malmö och anställdes 1985 i Stora Teaterns, (nuvarande GöteborgsOperans) kör i Göteborg.
Efter sina studier på Operahögskolan i Göteborg mellan 2001 – 2004 har tenoren Glenn Kjellberg kontinuerligt sjungit operaroller runt om i Sverige. På Folkoperan i Stockholm har han sjungit roller som Tybalt i Romeo och Julia samt både Borsa och Hertig Duca i Verdis Rigoletto.