Det är en opera med stora känslor som behandlar teman som liv och död, kärlek, leda, svartsjuka, konventioner och passion. Tjajkovskijs musik är mycket välkänd, inte minst baletterna Svansjön, Törnrosa och Nötknäpparen, liksom hans musik för orkester, såsom hans sjätte symfoni Pathetique.
För första gången någonsin presenterar Wermland Opera en opera av Pjotr Tjajkovskij.
Eugen Onegin är Tjajkovskijs mest kända opera och den har premiär på Wermland Operas Stora scen den 22 februari 2025. Berättelsen bygger på Alexandr Pusjkins romantiska versroman med samma namn. Eugen Onegin, med undertiteln lyriska scener, handlar om en självisk och blaserad ung man som under återstoden av sitt liv får ångra att han nonchalant avvisar en ung kvinnas kärlek och vårdslöst framkallar en duell med sin bästa vän, med dödlig utgång.
Fakta
- Premiär
- Lördag 22 februari 18.00
- Opera i tre akter
- Två pauser
- Spelperiod
- 22 februari - 5 april 2025
- Pris
- 260 kr - 575 kr (beroende på speldag och placering)
- Spellängd
- Språk
- Sjungs på svenska med textmaskin
- Biljettsläpp
- 7 november kl. 10
Produktionsteam
Den tyske dirigenten Roland Kluttig har av Frankfurter Allgemeine Zeitung kallats ”en av få dirigenter i världen som är lika skicklig på att framföra ny samtida musik, som Beethoven, Wagner och Sibelius”.
Stina Ancker är lektor i musikdramatisk gestaltning på Operahögskolan, Stockholms konstnärliga högskola. Stina frilansar också som regissör och arbetar med både musikal och opera.
Kajsa Larsson, kostymdesign, är utbildad vid central Saint Martins College of Art and Design i London och hon har arbetat på bl a Dramaten, Folkoperan, Riksteatern och Teater Galeasen.
Håkan Mayer är dansare, koreograf och dansutvecklare.
Lasse Zilliacus har i fyra decennier varit anställd vid Kungliga Operan i Stockholm som kormästare, repetitör och inte minst som översättare.
Medverkande
AnnLouice är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan och Operahögskolan i Stockholm.
Hyllad för sin “självklara och klangrika röst” samt hennes rolltolkningar beskrivs Sabina Bisholt som en av dagens mest lovande sångare i Sverige.
Rebecca Fjällsby är född och uppvuxen i Karlstad, har examen från Operahögskolan i Stockholm och återkommer nu för andra gången till Wermland Opera.
Hösten 2021 var Anton Ljungqvist aktuell i Leoncavallos Pajazzo och Puccinis Gianni Schicchi på Wermland Operas Stora scen. Därefter medverkade han som operasolist i vintershowen Stjärnorna i baren gnistrar igen.
Joel Annmo är svensk operasångare, som bland annat sjungit flera betydande roller på Kungliga operan.
Fredrik Helgesson är utbildad på Ingesunds folkhögskola på musiklinjen och därefter på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Efter flera år på Musikhögskolan flyttade Fredrik till Ungern för att studera ”Bel canto”.
Wermland Operas orkester har utvecklats från Regionmusikens ensembler till en fullfjädrad klassisk sinfonietta.
Handling
AKT1
Änkan Madame Larina lever ett lugnt liv på den ryska landsbygden tillsammans med sina döttrar Tatjana och Olga. Olgas fästman, Lenskij, kommer på besök och har med sig sin stilige och världsvane vän Eugen Onegin. Tatjana blir omedelbart förälskad i Onegin och skriver ett passionerat brev till honom, men han avvisar hennes kärlek.
AKT 2
Onegin går motvilligt med på att följa med Lenskij till Tatjanas namnsdagsfest, som han tror ska bli mindre familjesammankomst. Irriterad över att istället blivit insnärjd i en stor fest börjar Onegin flirta med Olga för att reta Lenskij som blir svartsjuk och utmanar honom på en duell. Trots att båda ångrar sig och helst skulle vilja undvika duellen, känner de att deras heder står på spel. Duellen slutar tragiskt då Lenskij blir skjuten och dör, vilket tvingar Onegin att lämna landet.
AKT 3
Några år senare, på en bal i furst Gremins storslagna palats i Sankt Petersburg, återvänder Onegin. Han känner sig bitter och besviken på sitt liv och alla meningslösa äventyr. På balen får han plötsligt syn på Tatjana, som har mognat till en vacker och självsäker kvinna, nu gift med furst Gremin. Onegin inser att han är förälskad i henne och nu skriver Onegin ett lidelsefullt brev till Tatjana. När de möts nästa dag erkänner Tatjana att hon fortfarande har känslor för honom, men det är för sent för dem.